St1:n suunnitelma avata nesteytetyn biokaasun (LBG) asemia näkyy erityisesti raskaan liikenteen kuljetusyrityksille ja kuljetusten tilaajille. Ensimmäiset asemat avataan Mäntsälään ja Hämeenlinnaan vuoden vaihteessa, mutta mittavia investointeja on suunnitteilla myös pidemmälle tulevaisuuteen. Yrityksen tavoitteena on saada Pohjoismaihin kattava biokaasun tankkausverkosto sekä lisää omaa tuotantoa.
St1:n kaasuliiketoiminnan johtaja Matti Oksanen kertoo, että seuraavien investointien lokaatioita aletaan suunnittelemaan jo tänä kesänä. Yrityksellä on tällä hetkellä merkittävä biokaasun tuotantolaitoskokonaisuus ja tankkausverkosto Ruotsissa.
"Tällä hetkellä meillä on tuotantoa Tukholmassa sekä eteläisessä Ruotsissa. Paineistetun kaasun puolella meillä on 53 tankkausasemaa ja noin 20 bussivarikkoa. Biokaasun kysyntä on kasvanut merkittävästi Ruotsissa ja sama kehitys näkyy myös Suomessa", Oksanen sanoo.
"Päätimme lähteä skaalaamaan toimintaa muualle Pohjoismaihin seurattuamme pidemmän aikaa yhteiskunnallista keskustelua ja ajoneuvovalmistajien strategioita. Uskomme, että Suomessa on pian jopa tuhansia biokaasurekkoja", hän jatkaa.
St1:n kaasuliiketoiminnan johtaja Matti Oksanen
Päästövähenemä jopa 90 prosenttia
Biokaasulla on merkittävä rooli seuraavat vuosikymmenet ja sen käytöllä raskas liikenne voi saavuttaa huomattavia päästövähennyksiä. Oksasen mukaan biokaasun päästövähenemä on jopa 90 prosenttia, kun verrataan perinteiseen dieselpolttoaineeseen.
"Riittävää tankkausinfraa tarvitaan, jotta kuljetusyritykset ja loppuasiakkaat uskaltavat investoida vähäpäästöiseen raskaaseen kalustoon. Investointien kautta asiakkaamme ja kuljetusten tilaajat voivat edistää energiamurrosta ja vähentää päästöjä", sanoo Oksanen.
St1:en myyntipäällikkö Anthony Sundström korostaa, että biokaasu on kilpailukykyinen uusiutuva vaihtoehto perinteiseen dieseliin verrattuna. Esimerkiksi tällä hetkellä LBG:llä toimivat rekkaveturit ovat suorituskyvyltään täysin dieseliin verrattavia.
Myös asiakkailta tullut palaute rakenteilla olevista LBG-asemista on ollut hyvää.
"Asiakkaamme ovat innoissaan, että markkinoille tulee uusia toimijoita, joilla on tarjota kilpailukykyisiä uusiutuvia polttoaineita. Biokaasu täydentää hyvin vähäpäästöisten tuotteiden portfoliotamme. Nesteytetyn biokaasun avulla yritysasiakkaamme voivat tehokkaasti vähentää logistiikkaketjunsa päästöjä. Etenkin runkoliikenteen kuljetuksissa kuljetusyritys tulee myös ulosmittaamaan taloudellista hyötyä. Lisäksi kiertotaloutta edistävän kaluston käyttö ylläpitää yrittäjän kilpailukykyä ja houkuttelevuutta markkinoilla", Sundström sanoo.
St1:llä vahvaa osaamista biokaasun tuotannosta ja jakelusta
St1 on jo nyt Ruotsin johtava biokaasutoimija tieliikennesegmentissä. Yhtiö tuottaa, tuo ja vie biokaasua ja toimittaa sitä asiakkaille useiden myyntikanavien kautta. Lisäksi St1:llä on kuusi biokaasun tuotanto- ja jalostuslaitosta Ruotsissa. Niistä kaksi, Söderåsen Bioenergi AB ja Falkenbergs Biogas AB ovat enemmistöomistettuja tytäryhtiöitä. St1 rakentaa myös parhaillaan biokaasun jalostus- ja nesteytyslaitosta Ruotsin Boråsiin. Biojalostamon odotetaan aloittavan toimintansa vuodenvaihteessa 2024.
Biokaasu on uusiutuva kaasu, jota tuotetaan orgaanisen materiaalin hajoamisesta. Sitä saadaan esimerkiksi keräämällä kotitalouksien ruokajätteitä yhdessä maatilojen lannan kanssa ja hajottamalla ne hapettomassa ympäristössä. Syntyvä kaasu muuttuu biokaasuksi ja jäljelle jääneestä massasta tulee pelloille levitettävää orgaanista lannoitetta. Luonnonlannoitteilla lannoitetaan ruoantuotantoa ja näin kestävä hiilikierto on valmis.
Suomessa St1 on perustanut Valion kanssa yhteisyrityksen Suomen Lantakaasu Oy:n, jonka St1 omistaa puoliksi. Sen tavoitteena on tuottaa maitotilojen lannasta ja muista maatalouden sivuvirroista uusiutuvaa biokaasua liikenteen polttoaineeksi. Suomen Lantakaasu Oy suunnittelee Suomen tähän mennessä suurimman biokaasu- ja nesteytyslaitoksen rakentamista Pohjois-Savoon. Laitoksen suunnitellaan valmistuvan vuonna 2026.