Liikkeellä on erilaisia tuotemerkkiemme Shellin ja St1:n nimissä lähetettyjä sähköpostiviestejä ja tekstiviestejä, joissa viestin vastaanottajaa houkutellaan osallistumaan kilpailuun voittaakseen esimerkiksi polttoainelahjakortin. Palkinnon lunastamiseksi voittajalta vaaditaan yleensä nimellinen, esimerkiksi yhden euron suuruinen, vahvistusmaksu korttimaksuna. Valitettavasti tällaisissa kilpailuissa tuotemerkkejämme on käytetty väärin huijaustarkoitusten toteuttamiseksi.
Jos olet saanut huijausviestin, suosittelemme poistamaan sen linkkejä avaamatta. Mikäli olet erehtynyt antamaan kilpailuun osallistuaksesi luottokorttisi numeron esimerkiksi yhden euron maksua varten, suosittelemme olemaan yhteydessä omaan pankkiisi tai luottokorttiyhtiöön aiheettomien maksujen estämiseksi.
Miten tunnistaa huijausviesti?
Huijausviestin sisältö on yleensä normaalista poikkeava esimerkiksi niin, että luvattu palkinto on huomattavan arvokas. Huijausviestin tunnistaa usein myös kielioppivirheistä tekstissä tai St1:n ja Shellin tuotemerkeille poikkeuksellisesta visuaalisesta ilmeestä. Näin ei kuitenkaan aina ole, vaan huijausviesti saattaa olla hyvinkin huolellisesti rakennettu, uskottava kokonaisuus.
Huijausviestissä mainitun palkinnon tai edun lunastaminen on yleensä maksullista. Tuotemerkkiemme järjestämät kilpailut tai arvonnat eivät ole koskaan maksullisia eikä niissä kysytä asiakkaiden pankki- tai luottokorttitietoja. Jos epäilet Shellin tai St1:n nimissä saamasi sähköpostiviestin aitoutta, voit aina varmistaa asian asiakaspalvelustamme.
Lisää tietoa huijausviestien tunnistamiseksi löytyy kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta tästä.
Alla esimerkkejä Shellin nimissä lähetetyistä huijaussähköposteista ja -tekstiviesteistä:
Alla esimerkkejä sähköpostitse lähetetyistä huijausviesteistä sekä huijausviesteistä Facebookissa: