1. Digitala kanaler för konsumenter och tillämpningsområde av användarvillkoren
Dessa villkor (nedan “användarvillkor”) tillämpas på användningen av digitala kanaler för konsumenter (nedan “digitala kanaler”) som installerats på kundens (nedan “kunden”) mobila enhet eller som används på elektroniska enheter.
Med digitala kanaler avses digitala kanaler som St1 Nordic Oy och företag inom St1-koncernen (alla nedan “St1”) tillhandahåller sina kunder. De digitala kanalerna erbjuder förmåner och tjänster som anknyter till kundförhållandet, t.ex. kundlojalitetsprogram. Kunden kan också utnyttja av St1 tillhandahållna tjänster (nedan “tjänster”) som mobiltankning, betalningsöverföring och betalningsmedel.
Digitala kanaler och deras ändamål
Mobilapplikation. Via mobilapplikationen erhåller kunden information om St1:s förmåner och erbjudanden, som t.ex. anknyter till St1:s kundlojalitetsprogram. Övriga tjänster inkluderar t.ex. mobiltankning, laddning av eldrivna fordon, biltvätt, betalningsöverföring och betalningsmedel.
Mina sidor och Webbutiken. Mina Sidor och Webbutiken är en kundportal som St1 tillhandahåller sina kunder och som innehåller information, förmåner och tjänster som anknyter till kundförhållandet. Via Mina sidor och Webbutiken kan kunden t.ex. ändra sina kunduppgifter och prefererade inställningar samt få information om produkter hen beställt eller köpt.
Alla digitala kanaler eller tjänster är inte alltid tillgängliga i alla länder där St1 verkar.
St1 förbehåller sig rätten att lägga till egna tjänster, eller tjänster producerade av tredje part, till de digitala kanalerna.
2. Registrering och godkännande av användarvillkoren
För att kunna utnyttja funktionerna i de digitala kanalerna och börja använda tjänsterna bör kunden registrera ett konto (nedan “konto”) antingen för appen eller för Mina Sidor samt verifiera sin e-postadress. Kunden förbinder sig att uppge korrekta, aktuella och fullständiga uppgifter under registreringsprocessen samt att uppdatera uppgifterna i syfte att hålla dem korrekta, aktuella och fullständiga.
Genom att registrera sig för digitala kanaler förbinder sig kunden att följa dessa användarvillkor och bekräftar samtidigt att hen har läst, förstått och godkänt dessa användarvillkor. Dessa användarvillkor utgör ett bindande avtal om tjänsterna mellan kunden och St1. Genom att godkänna dessa användarvillkor förbinder sig kunden att till fullo ansvara för alla åtgärder som gjorts via kundens konto i de digitala kanalerna. Kunden ansvarar också för alla betaltransaktioner och övriga åtaganden som gjorts via de digitala kanalerna.
Vissa tjänstefunktioner, såsom direktmarknadsföring förutsätter att kunden är minst 16 år gammal.
3. Tjänsteleverantör
Tjänsterna tillhandahålls av St1 Nordic Oy och företag inom St1-koncernen (nedan “tjänsteleverantörer”). St1 Nordic Oy – PB 68, 00521 Helsingfors, Finland, telefonnummer + 358 10 557 11. St1 förbehåller sig rätten att lägga till egna tjänster, eller tjänster producerade av tredje part, till de digitala kanalerna.
Kontaktuppgifter för kundtjänsten är:
I Sverige: +46 (0)771 369 369 Må-Fr 8-17, kundservice@st1.se
I Finland: +358 800 131 031 Må-Fr 8-18, asiakaspalvelu@st1.fi
I Norge : +47 22 66 50 50 Må-Fr 8-16, info@st1.no
Kundtjänsten är stängd på allmänna helgdagar.
4. Övriga villkor som tillämpas på digitala kanaler
Förutom ett godkännande av dessa användarvillkor kan användning av vissa tjänster eller funktioner förutsätta en separat registrering eller övriga åtgärder, såsom ett godkännande av villkoren för St1:s eventuella lojalitetsprogram eller ett eventuellt lojalitetsprogram som tillhandahålls av en tredje part.
Kunden bör dessutom beakta villkor som ställts av teleoperatörer, tillverkare av mobila enheter samt andra tredje parter, emedan dessa villkor kan vara en förutsättning för att kunna använda digitala kanaler och dess tjänster.
5. Betalning och förhandsauktorisering
Betalningen utförs med debit- eller kreditkort via Nets betallösning i appen. Betalningar på Mina Sidor görs via Nets betallösning som kontotransaktion eller med ett debit- eller kreditkort. St1 kan kräva betalning av varan/tjänsten innan den levereras till kunden. Då kunden använder ett debit- eller kreditkort för sin betalning, kan St1 i samband med köpet, för vissa funktioner, reservera eller förhandsauktorisera ett belopp på kortet för att säkra köpesumman. Ytterligare information och uppgifter om gällande praxis för betalningar finns att få i FAQ-sektionen på vår webbsida.
Kunden bör ha BankID eller en av kundens bank tillhandahållen mobilapplikation för köpet. Vidare bör kunden vara ägare till det kort som anslutits till appen för att kunna auktorisera betalningen (via BankID eller en av kundens bank tillhandahållen mobilapplikation).
Kundens kort debiteras med det verkliga transaktionsbeloppet samma dag som varan levereras eller tjänsten används. Förhandsauktoriseringen som säkrar köpesumman annulleras då betalkortet debiterats med det verkliga transaktionsbeloppet. Kortbetalningen handhas av Nets.
På marknader där St1 erbjuder laddning av eldrivna fordon och tillhörande handlarinitierade transaktioner (MIT), anses kunden, genom att börja använda tjänsten, ha gett sitt medgivande till att handlaren debiterar köpet enligt uppkommet belopp. Med handlarinitierade transaktioner (MIT) avses alla kortbetalningstransaktioner där debiteringen initieras av handlaren utan att kunden är direkt involverad vid tidpunkten för transaktionen. Kunden debiteras eller faktureras automatiskt enligt kundens val av betalningsmetod. Detta förfaringssätt baserar sig på tidigare avtal som uppkommit genom en inledande kundinitierad transaktion (CIT) där kunden har auktoriserat handlaren att i fortsättningen debitera kunden i vissa situationer.
6. Beställningar gjorda av kunden
Kunden kan beställa tjänster och produkter från St1 genom de digitala kanalerna.
Kunden ansvarar för riktigheten av den information som lämnas vid beställningstillfället.
Vid beställning av en tjänst eller produkt erhåller Kunden en personlig sifferkod eller streckkod ("Kod"), som berättigar till att få tjänsten eller produkten på det sätt som beskrivs närmare på den digitala kanalen och i enlighet med de villkor och instruktioner som tillhandahålls på den digitala kanalen eller på användningsplatsen.
Kunden kan använda koden på den digitala kanalen och vid den specifikt angivna servicepunkten inom den angivna perioden.
Kunden har rätt att ångra sin beställning av en tjänst eller produkt inom fjorton (14) dagar efter beställningen genom att meddela om det till kundtjänsten via e-post, se kontaktuppgifter under avsnitt 3. Tjänsteleverantör. Kundens ångerrätt gäller endast oanvända och säljbara tjänster eller produkter.
7. Ansvar för innehållet i de digitala kanalerna
Tjänsteleverantörerna till de digitala kanalerna förbehåller sig rätten att göra ändringar i de digitala kanalerna samt att helt eller delvis stänga ner dessa av motiverade skäl. Tjänsteleverantörerna ansvarar för tjänsterna i de digitala kanalerna i enlighet med villkoren för den aktuella tjänsten. Störningar eller avbrott i nätverksanslutningen kan påverka informationens uppdatering och innehåll samt dess synlighet i de digitala kanalerna. Tjänsteleverantörerna ansvarar inte för skada eller förlust som orsakas av tjänst som tillhandahålls av annan tjänsteleverantör, och inte för att en tjänst som tillhandahålls av en annan tjänsteleverantör är tillgänglig utan avbrott.
Tjänsteleverantörerna ansvarar inte för tjänster eller produkter på andra tjänsteleverantörers nätsidor eller övriga tjänster, som kan nås via länkar i de digitala kanalerna, inte heller för marknadsföring eller annan information som gäller dessa. För marknadsföring och reklam i de digitala kanalerna ansvarar den operatör som marknadsför eller gör reklam för den aktuella produkten eller tjänsten.
8. Utveckling av tjänster
De digitala kanalerna utvecklas med stöd av information om deras användning. Informationen om deras användning kan även användas för direktmarknadsföring eller för att kundanpassa och utveckla innehållet i de digitala kanalerna.
9. Behandling av personuppgifter
St1 behandlar personuppgifter som kunden uppgett i de digitala kanalerna i enlighet med gällande och tillämpliga lagar och bestämmelser så att erforderliga krav tillmötesgås. St1 kan behandla personuppgifter för följande ändamål: utveckling av tjänsterna, hantering av kundförhållandet och marknadsföring.
Riktad direktmarknadsföring kräver ett på förhand inhämtat samtycke av kunden. Kunden har rätt att återkalla sitt samtycke till behandling av personuppgifter i direktmarknadsföringssyfte.
Tjänsteleverantörerna behandlar personuppgifter och inhämtade uppgifter i enlighet med EU:s allmänna dataskyddsförordning (2016/679) (GDPR) samt tillämpliga nationella lagar och föreskrifter samt övriga bestämmelser om skydd av individer. Personuppgifter som inhämtats i de digitala kanalerna behandlas på samma sätt som kunduppgifter (St1 Nordic Oy).
Tillgång till kundens lokaliseringsdata är en förutsättning för att kunden skall kunna utnyttja vissa funktioner: Närliggande tjänsteleverantörer. Användningen av lokaliseringsdata kräver samtycke av kunden och kunden kan själv aktivera och stänga av användningen av lokaliseringsdata.
Ytterligare information om dina rättigheter som kund gällande behandling av personuppgifter finns att få i St1:s dataskyddspolicy:
- St1 Sverige AB: https://www.st1.se/integritetspolicy
- St1 Oy (Finland): https://www.st1.fi/tietosuoja
- St1 Norge AS: https://www.st1.no/kontakt-oss/personvernerlaering
Vid meningsskiljaktighet som gäller behandling av personuppgifter kan kunden kontakta St1:s dataskyddsombud på dataprivacy@st1.fi. Tillsynsmyndighet för St1 är Dataombudsmannen i Finland, som kan kontaktas via e-post tietosuoja@om.fi eller per telefon +358 (0) 29 566 6700. Skulle kunden anse att behandlingen av hens personuppgifter står i strid med GDPR, kan kunden även göra en anmälan till den nationella dataskyddsmyndigheten:
- I Sverige är tillsynsmyndighet Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Kontaktuppgifter: Kontakta oss (imy.se)
- I Finland är tillsynsmyndighet Dataombudsmannens byrå. Kontaktuppgifter: Dataombudsmannens byrå (tietosuoja.fi)
- I Norge är tillsynsmyndighet Datatilsynet. Kontaktuppgifter: Datatilsynet.no
10. Datasäkerhet och säkerhetsanvisningar
Kunden förbinder sig att, efter registrering och inloggning i digitala kanaler, förvara den mobila enhet, där hen är inloggad, omsorgsfullt.
10. Immateriella rättigheter
Immateriella rättigheter (inbegripande men inte begränsade till varumärken, domännamn, upphovsrätt och patent) förknippade med tjänster i de digitala kanalerna och allt material och data dessa tjänster innehåller, tillhör St1 och dess koncernbolag samt/eller eventuella tredje parter.
St1 beviljar kunden begränsad användningsrätt till tjänsterna. Icke-auktoriserad delning, kopiering, återgivning eller distribution av tjänsterna och/eller material och data, som tjänsterna innehåller, är strängt förbjuden.
12. Uppdateringar och ändringar av dessa användarvillkor
St1 förbehåller sig rätten att emellanåt uppdatera och ändra dessa användarvillkor för digitala kanaler.
Om ändringar av dessa användarvillkor väsentligt inverkar på kundens rättigheter eller skyldigheter, bör St1 meddela kunden om ändringarna, antingen genom att skicka ett mejl till e-postadressen som anslutits till kundens konto eller genom att visa ett popup-fönster eller annat meddelande i de digitala kanalerna.
Om inte annat meddelas, träder de uppdaterade och ändrade användarvillkoren i kraft omedelbart. Kunden anses ha godkänt uppdateringarna eller ändringarna då hen, efter att ha fått meddelande om dessa av St1, fortsätter att använda de digitala kanalerna. Om kunden vägrar godkänna de uppdaterade eller ändrade användarvillkoren bör hen upphöra med användningen av de digitala kanalerna.
13. Garantier
Material, data och information i tjänsterna tillhandahålls, i den utsträckning som det är tillåtet enligt lag, “i befintligt skick” och utan någon typ av direkt eller indirekt garanti, vilket bland annat inbegriper godtagbar kvalitet, kränkning av immaterialrättigheter och lämplighet för ett visst ändamål. Då tjänsterna innehåller länkar till en tredje parts webbsida, är dessa länkar enbart avsedda för kunder som använder de digitala kanalerna. St1 ansvarar inte för innehållet eller riktigheten av material, data och information på dessa webbsidor
14. Ansvarsbegränsning
St1 ansvarar inte för skador, förluster eller kostnader som förorsakas av användningen av digitala kanaler eller tjänsterna eller för att de digitala kanalerna eller tjänsterna inte kan användas, i den utsträckning som det är tillåtet enligt lag, vilket inbegriper men är inte begränsat till indirekta skador och följdskador, förluster eller kostnader, såsom förlorad inkomst, förlorad vinst, avbrott i affärsverksamheten eller förlust av data eller information.
15. Force Majeure
St1 ansvarar inte för skador som orsakas av force majeure. Med force majeure avses omständigheter som St1 inte kunde ha förutsett vid den tidpunkt då kunden godkände dessa användarvillkor och som ligger utanför St1:s kontroll. Sådana omständigheter inbegriper till exempel naturkatastrofer, bränder, översvämningar, avbrott i betalningstrafiken, exceptionella väderförhållanden, skador på utrustning eller liknande skador orsakade av en utomstående part, en föreskrift eller ett beslut som meddelats av myndigheter.
16. Skyldighet att ersätta skada
Kunden är skyldig att hålla tjänsteleverantörerna skadeslösa för omedelbara skador som orsakats av användning i strid med dessa användarvillkor eller gällande och tillämplig lag. Tjänsteleverantörernas ansvar är begränsat till det maximala ansvaret enligt tvingande lagstiftning.
17. Rättsskyddsmedel
Om kunden anser att St1 handlat i strid med dessa användarvillkor, skall kunden i första hand kontakta det St1-företag som kunden anser ha brutit mot användarvillkoren. Klagomålen bör göras skriftligt och skickas till kundtjänstens e-postadress (se punkt 3 i dessa användarvillkor).
Om meningsskiljaktigheten inte kan lösas genom förhandlingar mellan kunden och St1, kan kunden hänskjuta ärendet till:
I Sverige: Allmänna Reklamationsnämnden (ARN, Box 174, 101 23 Stockholm, Sverige eller via deras webbadress www.arn.se))
I Finland: Konsumenttvistenämnden (Konsumenttvistenämnden, Tavastvägen 3, PB 306, 00531 Helsingfors, Finland eller via e-post kril@oikeus.fi eller via deras webbadress www.kuluttajariita.fi. Innan kunden hänskjuter ärendet till konsumenttvistenämnden, bör hen kontakta konsumentverket på www.kkv.fi/sv/konsumentarenden/.
I Norge: Forbrukerrådet /Forbrukerrådet, Postboks 463, Sentrum 0105 Oslo, Norge eller via e-post post@forbrukerradet@no eller via deras webbadress www.forbrukerradet.no.
18. Tillämplig lag och lösandet av tvister
I Sverige:
Dessa användarvillkor regleras och tolkas i enlighet med svensk lag, undantaget lagvalsbestämmelserna.
Om meningsskiljaktighet inte kan lösas genom förhandling, skall tvisten i första hand avgöras av Stockholms tingsrätt, eller om kunden så yrkar, i en domstol inom den domkrets där kunden har sitt hemvist eller är varaktigt bosatt.
I Finland:
Dessa användarvillkor regleras och tolkas i enlighet med finsk lag, undantaget lagvalsbestämmelserna.
Om meningsskiljaktighet inte kan lösas genom förhandling, skall tvisten i första hand avgöras av Helsingfors tingsrätt, eller om kunden så yrkar, i en domstol inom den domkrets där kunden har sitt hemvist eller är varaktigt bosatt.
I Norge:
Dessa användarvillkor regleras och tolkas i enlighet med norsk lag, undantaget lagvalsbestämmelserna.
Om meningsskiljaktighet inte kan lösas genom förhandling, skall tvisten i första hand avgöras av Oslo tingsrätt, eller om kunden så yrkar, i en domstol inom den domkrets där kunden har sitt hemvist eller är varaktigt bosatt.
Dessa kontraktsvillkor har uppgjorts på engelska och översatts till andra språk. Om språkversionerna kan tolkas olika ges den engelskspråkiga versionen företräde.
Användarvillkor för St1:s digitala kanaler för konsumenter är senast uppdaterade 1.11.2024.