Hurtigrutenin ensimmäinen risteily St1:n uusiutuvalla polttoaineella Norjan rannikolla
Hurtigrutenin ensimmäinen risteily St1:n uusiutuvalla polttoaineella Norjan rannikolla

Hurtigruten on aloittanut ensimmäisen risteilynsä, joka käyttää polttoaineena St1:n toimittamaa 100-prosenttisesti uusiutuvaa dieseliä. Hybridi-alus MS Richard With kulkee 5 000 kilometrin edestakaisen matkan Bergenistä Kirkkoniemeen Norjan historiallista rannikkoreittiä pitkin.
Polttoaine, HVO100, valmistetaan käytetystä ruokaöljystä ja elintarvikejätteestä, joita St1:n tytäryhtiö Brocklesby Ltd kerää Isossa-Britanniassa. Raaka-aineet, jotka muuten päätyisivät jätteeksi, saavat uuden käyttötarkoituksen. Göteborgin biojalostamolla ne jalostetaan uusiutuvaksi polttoaineeksi, joka voi vähentää CO₂-päästöjä jopa 90 % verrattuna fossiiliseen dieseliin. Koko tuotantoprosessi on ISCC-sertifioitu, mikä takaa kestävyysvaatimusten noudattamisen ja jäljitettävyyden koko arvoketjussa.

MS Richardin käyttövoimana käytettävä polttoaine, HVO100. Kuva: Hurtigruten
Energiansiirtymän vauhdittaminen
"Tämä matka osoittaa, kuinka kiertotalousratkaisut voivat jo tänään tuottaa konkreettisia päästövähennyksiä. Hurtigruten osoittaa todellista johtajuutta. Meille St1:llä kyse on teknologian ja resurssien älykkäämmästä hyödyntämisestä – teemme jätteestä polttoainetta ja osoitamme, että energiasiirtymä on jo käynnissä", sanoo Lea Rankinen, St1:n Head of Sustainability & Corporate Affairs sekä St1 Norjan toimitusjohtaja.
Viimeisten neljän vuoden aikana Hurtigruten on investoinut yli miljardi Norjan kruunua teknisiin parannuksiin laivastossaan. MS Richard With on varustettu uusilla Bergen Engines -moottoreilla, akkupaketeilla ja NOx-päästöjä vähentävillä järjestelmillä, jotka leikkaavat päästöjä yli 80 prosenttia. Kaikki alukset kytkeytyvät maasähköön aina, kun se on mahdollista.

St1:n tankkeri tankkaa Hurtigrutenia HVO100:lla. Kuva: Hurtigruten
“Tässä ja nyt” -ratkaisu
Hurtigruten pitää uusiutuvaa polttoainetta nopeimpana ja kustannustehokkaimpana keinona vähentää päästöjä merenkulussa, sillä täysin sähköiset ratkaisut suurille aluksille ovat vielä vuosien päässä.
St1:n näkökulmasta tämä matka osoittaa, miten varmennetut uusiutuvat polttoaineet ja olemassa oleva teknologia voivat jo nyt tuottaa mitattavia ilmastohyötyjä. Yhteistyö Hurtigrutenin kanssa havainnollistaa, kuinka arvoketjun eri toimijat voivat yhdessä kehittää ratkaisuja, jotka paitsi vähentävät päästöjä, myös luovat pohjaa merenkulun tulevalle energiasiirtymälle.
MS Richard With noudattaa klassista rannikkoreittiä, pysähtyen 34 satamassa Bergenin ja Kirkkoniemen välillä. Edestakainen matka päättyy Bergeniin 9. marraskuuta.

Yhteistyökumppanit esittelevät HVO100:aa Hurtigrutenin edessä. Kuva: Hurtigruten