St1 on päättänyt uudistaa kaikki kuluttajasovelluksensa yksi kerrallaan siirtymällä uuteen teknologia-alustaan. Strategisen muutoksen tavoitteena oli parantaa asiakaskokemusta ja nopeuttaa markkinoille saattamista kaikilla toimintamarkkinoillamme. St1-sovellus, joka tunnetaan Suomessa nimellä St1 Way, Ruotsissa St1 Mobility ja Norjassa Snarveien, suunniteltiin tarjoamaan käteviä maksuratkaisuja sekä mobiilitankkauksen, sähköauton latauksen ja autopesun oston kaltaisia palveluita.

Selkeä visio St1-sovelluksen käyttökokemuksesta

Visio St1-sovelluksesta oli selkeä: se auttaisi asiakkaita tien päällä ohjaamalla heidät St1-asemalle tankkaamaan, lataamaan autonsa tai ostamaan virvokkeita. Sovellus näyttäisi myös St1:n asemien tarjouksia, ja sillä voisi ostaa autopesun. Automaattiasemilla asioivat saisivat puolestaan saumattoman yhteyden asiakastukeen puhelimitse tai chatissa. Tavoitteena oli tehdä jokaisesta asiakaskäynnistä mahdollisimman vaivaton ja miellyttävä.

Ensimmäiset lanseeraukset ja kasvusuunta

Marraskuussa 2023 lanseerasimme Ruotsissa uuden St1 Mobility ‑sovelluksen ja seuraavana vuonna Suomessa St1 Way ‑sovelluksen. Vuonna 2024 kuluttajasovellustamme Norjassa laajennettiin sähköisen liikkuvuuden ominaisuuksilla. Tämä kehitysmatka on vasta alussa, ja pyrimme lisäämään digitaaliselle alustallemme jatkuvasti tärkeitä ja lisäarvoa tuovia palveluita kaikilla markkina-alueilla kuuntelemalla tarkasti asiakkaitamme. Asiakaskokemus on parantunut merkittävästi uusien sovellusten myötä. Tämä näkyy myös sovelluskaupan arvosanoissa, jotka ovat nousseet noin kolmesta yli neljään. ”Tämä parannus on osoitus sitoutumisestamme ensiluokkaisen käyttäjäkokemuksen tarjoamiseen”, St1-sovelluksen Technical Product Owner Jarkke Tervo toteaa.

Tiimi innovaation taustalla

Houkuttelevan ja toimivan sovelluksen luomiseen osallistui monia sidosryhmiä, joista jokainen toi mukaan oman ainutlaatuisen näkökulmansa ja asiantuntemuksensa. Tuotepäällikkö vastasi siitä, että sovellus noudatti ominaisuuksiltaan St1:n strategisia tavoitteita ja täytti asiakkaiden vaatimukset. Suunnittelijoiden tehtävänä oli luoda käyttäjäystävällinen käyttöliittymä, joka on sekä visuaalisesti houkutteleva että helppokäyttöinen. Kehittäjät, tekniset velhot, herättivät sovelluksen eloon koodaustaidoillaan. Asiakaspalvelutiimi kertoi asiakkaiden yleisistä ongelmakohdista ja ehdotti ominaisuuksia niiden ratkaisemiseksi. Markkinointitiimi varmisti, että sovelluksen arvolupauksesta viestittiin selkeästi potentiaalisille käyttäjille. Ja tärkeimpänä sidosryhmänä olivat asiakkaat, joiden palaute ja tarpeet ohjasivat kehittämisprosessia.

Kehitysmatka

Kehittäminen lähti kattavasta tutkimuksesta ja analysoinnista. Saatuaan selkeän käsityksen asiakkaiden tarpeista suunnittelijat loivat ensimmäiset rautalankamallit ja prototyypit. Näitä visuaalisia esityksiä sovelluksen käyttöliittymästä jaettiin sidosryhmille palautetta varten, jotta sovelluksesta voitaisiin tehdä intuitiivinen ja asiakkaiden odotuksia vastaava.

Kun prototyypit olivat valmiit, kehittäjät alkoivat koodata sovellusta. Ennen virallista lanseerausta sovellus julkaistiin valikoidulle testaajaryhmälle, jolta saatiin arvokasta palautetta sovelluksen toimivuudesta ja käytettävyydestä.

Lanseerauksen jälkeinen ja jatkuva parantaminen

Kehitämme St1-sovellusta jatkuvasti pyytämällä käyttäjiltä aktiivisesti palautetta sovelluksen eri ominaisuuksista. ”Olemme saaneet paljon rohkaisevaa palautetta, jonka avulla voimme parantaa asiakaskokemusta entisestään”, kertoo Heli Ojala, B2C Marketing Lead Suomen markkinointitiimistä. Käymällä jatkuvaa vuoropuhelua käyttäjien kanssa voimme varmistaa, että tunnemme heidän tarpeensa ja odotuksensa ja pystymme parantamaan palveluitamme jatkuvasti.

Yhteenvetona voidaan todeta, että St1-sovelluksen kehittäminen on ollut monien sidosryhmien yhteistyöhanke, jossa asiakaslähtöisyys on ollut vahvasti keskiössä. Kuuntelemalla jatkuvasti asiakkaitamme ja kehittämällä toimintatapaamme pyrimme luomaan digitaalisen alustan, joka aidosti parantaa asiakaskokemusta.