Usein kysyttyä

Usein kysytyt kysymykset

St1 Business -kortti

Uusimme kaikki yrityskorttimme ja uusi kortti on nimeltään St1 Business -kortti. Tämä kortti korvaa St1 Yrityskortin, ja Shell-kortit. Uudelle St1 Business -kortille tulee myös postitse erillisenä lähetyksenä uusi PIN-koodi.

Lue lisää korttiuusituksesta TÄÄLTÄ.

Kadonneesta tai varastetusta kortista tulee ilmoittaa viipymättä ympäri vuorokauden palvelevaan sulkupalveluun p. 0800 131 031.

Tarpeettoman kortin sulkuilmoituksen voit lähettää sähköpostilla osoitteeseen kortit@st1.fi tai palvelulomakkeella

Uuden kortin tilaus onnistuu lähettämällä vapaamuotoinen sähköpostiviesti osoitteeseen kortit@st1.fi

Uuden kortin pystyt tilaamaan lähettämällä vapaamuotoisen sähköpostiviestin osoitteeseen kortit@st1.fi tai täyttämällä palvelulomakkeen, tai Omilta Sivuilta.

Ota ystävällisesti yhteyttä asiakaspalveluumme numeroon 0800 131 031, jotta voimme selvittää asiaa tarkemmin. Asiakaspalvelu palvelee ma-pe klo 8-18.

Voit tarkistaa PIN-koodisi kirjautumalla Omille Sivuille, josta voit myös halutessasi vaihtaa PIN-koodin omavalintaiseksi. Tällöin saat koodin ja kortin käyttöösi samantien. Olemme tehneet ohjeet, miten toimia koodia tarkistettaessa tai vaihdettaessa Omilla Sivuilla, löydät ne täältä.

Kortti lukkiutuu, mikäli syötät PIN-koodin 3 kertaa väärin. Kortti aukeaa vuorokauden vaihtumisen jälkeen aamuyöllä.

Pääkäyttäjä voi muuttaa kortin PIN-koodin Omilla sivuilla ja uusi PIN-koodi toimii heti. Löydät täältä ohjeet PIN-koodin muuttamiseen.

Voit vaihtaa korttisi PIN-koodin omavalintaiseksi Omilla Sivuilla. Olemme tehneet ohjeet, miten toimia koodia tarkistettaessa tai vaihdettaessa Omilla Sivuilla, löydät ne täältä.

St1 Business -kortti toimii kaikilla St1- ja Shell-asemilla Suomessa.

Kortit, joille kansainväliset tankkaukset on sallittu, toimivat Pohjoismaissa St1 ja Shell-asemilla sekä Euroopassa koko Shell-yhteistyöverkostossa. Voit muuttaa korttisi toiminta-aluetta Omilla Sivuilla.

Voit tilata lisäkortteja Omilta Sivuilta, lähettämällä vapaamuotoisen sähköpostiviestin osoitteeseen kortit@st1.fi tai täyttämällä lisäkortin tilauslomakkeen.

Voit anoa korttia sähköisesti verkkosivuillamme. Voit olla myös yhteydessä asiakaspalveluumme 0800 131 031 tai kortit@st1.fi

Hae St1 Business -korttia

Mikäli kortin myöntämiselle ei ole esteitä, kortti postitetaan 1-2 viikkoa hakemuksen vastaanottamisesta, PIN-koodi saapuu muutama päivä kortin jälkeen. Voit kuitenkin aktivoida mobiilitankkauksen ja sähkölatauksen Omilla Sivuilla jo ennen kuin fyysinen kortti saapuu, jo seuraavana päivänä korttihakemuksen hyväksymisestä. Saat tervetuloviestissä ohjeet Omille Sivuille kirjautumiseen, St1 Business Suomi -sovelluksen lataamiseen ja käyttöönottoon löydä ohjeet täällä.

St1 Business -kortit ovat kuluttomia kortteja eli tilinhoito- tai vuosimaksuja ei peritä, mutta laskutustavasta riippuen peritään kulloinkin voimassa olevan palveluhinnaston mukainen maksu.

Ostoluokkia on neljä: 0 - Vain diesel- ja polttöljytuotteet, AdBlue sekä tietullit ja lauttamaksut Euroopassa; 1 - Polttonesteet, sähkölataus ja tietullit sekä lauttamaksut Euroopassa; 2 - Kaikki tuotteet ja palvelut poislukien ruokatuotteet myymästä ja kahvilasta; 3 - Kaikki tuotteet ja palvelut

Mikäli et ole saanut laskuasi, ota ystävällisesti yhteyttä asiakaspalveluumme p. 0800 131 031 tai sähköpostiviestillä osoitteeseen laskutus@st1.fi. Asiakaspalvelu palvelee ma-pe klo 8-18.

Valitettavasti emme tarjoa vielä e-laskutusta.

Voit lähettä e-verkkolaskuosoitteesi asiakaspalveluumme sähköpostitse osoitteeseen kortit@st1.fi, jolloin laskutustietosi päivitetään. Asiakkaalla on oltava palvelusopimus palveluntarjoajan kanssa (verkkolaskuoperaattori tai pankki).

Jokaiselle kortille on mahdollista tilata erillinen lasku. Mikäli sinulla on jo olemassa oleva asiakkuus ja haluat muuttaa koontilaskutuksen korttikohtaiseksi laskutukseksi, ole yhteydessä asiakaspalveluun ma-pe klo 8-18 tai voit pyytää muutosta myös sähköpostitse lähettämällä pyynnön osoitteeseen kortit@st1.fi

Voit tarkistaa palveluhinnaston ehdot sivulta.

St1 Business -kortin ostotapahtumat laskutetaan kerran kuukaudessa. Lasku edellisen kuukauden ostoista saapuu seuraavan kuukauden alussa.

Raskaan kaluston korttien ostotapahtumat laskutetaan kerran viikossa.

Ilmoita ystävällisesti uusi osoitteesi Omilla Sivuilla, tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme p. 0800 131 031 tai sähköpostitse osoitteeseen kortit@st1.fi. Voit myös tehdä osoitteenmuutospyynnön palvelulomakkeella

St1 Business

St1 Business on St1 Yritysasiakkaalle suunnattu palvelukokonaisuus, joka pitää sisällään St1 Business Omat sivut ja St1 Business Suomi -sovelluksen. St1 Business Omat sivut on suunniteltu helpottamaan yrityksen polttoaineostoista ja korteista vastaavan henkilön arkea mahdollistamalla muun muassa korttienhallinnoinnin ja ostotapahtumien seurannan 24/7. St1 Business Suomi -sovelluksella yrityksen kuljettajat tankkaavat ja lataavat sähköautoa turvallisesti ja helposti ilman fyysistä korttia.

St1 Business on tarkoitettu St1 Yritys- ja D-korttiasiakkaille.

St1 Business Omat Sivut -palvelussa voi hallinnoida yrityksen kortteja (uuden tilaus, vanhan sulkeminen ja kaikkien korttien tiedot), seurata ja ajaa ostotapahtumia exceliin sekä ladata laskukopioita.

Voit tutustua tarkemmin Omiin Sivuihin alla olevasta linkistä.

St1 Business Omille sivuille voi lisätä monta käyttäjää. Allekirjoitusoikeudellisen tulee joka kerta hyväksyä uusi korttien hallinnoitsija.

Samoilla tunnuksilla on mahdollista hallinnoida eri yrityksien tilejä, joihin henkilö on liitetty. Kirjautuessa tulee aina valita mitä yritystä hallinnoidaan. Huomioitavaa on, että pääkäyttäjäksi on rekisteröidyttävä jokaiseen yritykseen erikseen.

St1 Business Omien sivujen pääkäyttäjän tai yrityksessä korttisopimuksesta vastaavan henkilön tulee tässä tilanteessa olla yhteydessä St1 Asiakaspalveluun p. 0800 131 031 (ark. 8–18).

Varmista, että sähköpostiosoite, jonka olet kirjautuessasi syöttänyt sähköpostikenttään, on oikein. Tarkista myös roskapostikansio.

Mikäli et onnistu kirjautumaan, ole yhteydessä St1 Asiakaspalveluun p. 0800 131 031 (ark. 8–18) tai sähköpostitse kortit@st1.fi.

Jos rekisteröitymisen yhteydessä on annettu virheellinen sähköpostiosoite, tai pääkäyttäjän sähköpostiosoite muuttuu, tulee pääkäyttäjäksi rekisteröityneen tai yrityksen allekirjoittajan olla yhteydessä St1 Asiakaspalveluun.

St1 Business Omat sivut -käyttäjä linkittää kortin kuljettajalle seuraavasti: Valitse sivun vasemmasta laidasta St1 kortit. Etsi kortti kortinhaltijan nimellä tai kortin neljällä viimeisellä numerolla. Klikkaa kolmea pistettä sen kortin kohdalta, jonka haluat liittää sovellukseen ja valitse Linkitä kortti sovellukseen. Lisää kortin kuljettajan yhteystiedot (nimi, puhelinnumero ja sähköpostiosoite). Kuljettaja saa tämän jälkeen tekstiviestillä linkin, jonka kautta St1 Business -sovelluksen aktivointi tapahtuu.

Tarkemmat ohjeet näet videolta.

Jos korttia linkittäessä on annettu virheellinen sähköpostiosoite, muutos sähköpostiosoitteeseen tapahtuu St1 Asiakaspalvelun kautta.

Pääkäyttäjä ottaa yhteyttä asiakaspalveluun ja ilmoittaa kuljettajan nimen, puhelinnumeron, virheellisen sekä oikean sähköpostiosoitteen.

St1 Business -sovelluksessa on liitettynä St1 Business -kortti.

Jos on vain tarve poistaa kuljettajalta mobiilitankkausmahdollisuus, pääkäyttäjä voi sulkea kuljettajalle linkitetyn kortin tilapäisesti tai kokonaan St1 Business Omien sivujen kautta. Samalla fyysinen kortti lakkaa toimimasta.

Mikäli korttitilin tiedoissa lukee ”Tili estetty”, on korttitili tällöin suljettu. Mikäli tarvitset lisätietoja tilin sulkemiseen liittyen, ole yhteydessä St1 Asiakaspalvelun laskutukseen p. 0800 131 031. Laskutus palvelee arkisin 9-16.

Mikäli kortin ei vanhentumisen yhteydessä haluta uusiutuvan automaattisesti, voi uusiutumisen estää valitsemalla kortin toimenpiteistä ”Estä uusiutuminen”. Tällöin kortin tila muuttuu tilasta ”Aktiivinen” tilaan ”Ei uusita”. Kortti on käyttökelpoinen kortilla näkyvään voimassaoloaikaan saakka.

Laskukopiot ovat saatavilla koko asiakkuuden ajalta.

St1 Business -korttien kuittitiedot ovat saatavilla koko asiakkuuden ajalta.

Vanhojen St1 Yritys- ja D-korttien kuittitiedot eivät ole enää saatavilla.

Korttitilin laskutusosoitteen muutoksesta voi lähettää muutospyynnön Omien sivujen kautta. Muut tietojen muutospyynnöt on tehtävä St1 Asiakaspalveluun sähköpostitse kortit@st1.fi

Tapahtumat ovat saatavilla 18 kk ajan.

Ostotapahtumat päivittyvät tapahtumaraportille normaalisti 3-4 päivän viiveellä.

Ostokuitit ovat nähtävillä lähes reaaliajassa.

St1 Business -sovellus tarjoaa St1-yritysasiakkaille/kuljettajille palvelut puhelimeen. Sovelluksen avulla voi tankata mobiilisti ja etsiä lähimmät asemat. Sovellus toimii St1- ja Shell -asemilla automaatilla tankatessa. Sovelluksella ei voi maksaa tankkausta asemien sisäkassoilla.

Sovellus toimii Android ja iOs-käyttöjärjestelmän mobiililaitteilla.

Android-version voi ladata Google Play -kaupasta, iOS-version App Storesta. Sovellus löytyy hakusanalla St1 Business Suomi. Kun pääkäyttäjä on linkittänyt kortin kuljettajalle, hän saa tekstiviestillä linkin sovelluskauppaan. Sovelluksen voi ladata ennakkoon, mutta sovellusta ei voi aktivoida käyttöön ennen, kuin St1 Business Omien sivujen pääkäyttäjä on linkittänyt kortin sovellukseen. Omien sivujen pääkäyttäjä on normaalisti yrityksessä yrityskorttiasioita hoitava taho.

St1 Business -kortti liitetään sovellukseen St1 Business Omat sivut -portaalin kautta. Yrityksesi pääkäyttäjä lähettää kutsulinkin, jonka kautta aktivointi tapahtuu. Jos et ole saanut kutsulinkkiä, ota yhteys yrityksesi pääkäyttäjään.

Mobiilitankkauksessa on voimassa samat alennukset, kuin mitä St1 Yritys- tai D-kortilla on normaalisti. Tankkauksen lopullisen hinnan näet laskulta. Voit tarkistaa alennuksesi soittamalla St1 Asiakaspalveluun p. 0800 131 031 tai omalle korttimyyjälle.

Sovellukseen saa liitettyä useita kuljettajakohtaisia St1 Yrityskortteja.

Sovellukseen voi lisätä vain St1 Yrityskortteja ja St1 D-kortteja

Sovellukseen liitetty yrityskortti on aina kuljettajakohtainen. Ei siis ole mahdollista, että useampi kuljettaja käyttää samaa korttia.

Kuljettajalle voi linkittää usean yrityksen kortteja. Tällöin kuljettajan on kirjauduttava ulos sovelluksesta vaihtaakseen käytettävää korttia yritysten välillä.

Mikäli kortille on kortin tilaamisen yhteydessä valittu autonumerokysely ja/tai kilometrikysely, on ne annettava tankkauksen yhteydessä. (Sovellusta käyttäessä on mahdollisuus syöttää autonumerokyselyyn myös kirjaimia.)

Maksukortit voi tunnistaa korttinumeron neljästä viimeisestä numerosta. Mikäli kuljettajalla on sekä St1 -yrityskortti että St1 D-kortti, korttityyppi näkyy kortin tiedoissa. Kuljettaja voi myös halutessaan nimetä kortin omaan sovellusnäkymäänsä helpottamaan korttien tunnistusta. Tämä nimeäminen ei kuitenkaan muuta virallisia korttitietoja ja on vain kuljettajalla näkyvissä.

Tässä tilanteessa kuljettajan tulee olla yhteydessä yrityksen pääkäyttäjään, joka tarvittaessa ottaa yhteyttä St1 Asiakaspalveluun.

Sovellukseen ei tule kuittia, mutta tankkauksen jälkeen näkyville tulee ostotosite, jossa näkyy tankattu polttonestetuote ja litrat. Tositteen voi lähettää linkin kautta esim. haluttuun sähköpostiin.

Ostohistoria löytyy sovelluksesta profiilin takaa Tapahtumat-osiosta.

Mikäli sijaintipalvelut on sallittu, sovellus näyttää automaattisesti kartalla sijaintia lähimmät asemat. Sovelluksesta voi myös etsiä asemaa nimen tai kaupungin perusteella.

Mikäli et ole sallinut sovelluksen käyttää sijaintitietoja, sovellus ei voi näyttää asemia. Mikäli olet sallinut sijaintitietojen käytön, mutta et näe asemia, kyse voi olla tilapäisestä häiriöstä esimerkiksi internet-yhteydessä. Toivomme tiedot häiriöistä, joten voit lähettää palautteesi St1 Asiakaspalveluun sovelluksen kautta, kerro viestissä päivämäärä, aseman nimi sekä kellonaika.

Tankkauksessa tulee olla riittävän lähellä asemaa tai asemalla, jotta voi aktivoida tankkauksen sovelluksen tankkauspainikkeesta.

Varmista, että paikannuspalvelu on käytössä ja tämän jälkeen sovellus ohjaa toiminnoissa. Ensin valitaan maksukortti, kirjataan autotunnus ja kilometrit, mikäli ne on korttitilauksen yhteydessä korttitietoihin pyydetty. Valitaan oikea pumppu ja tankataan normaalisti. Tankkaus pysähtyy, kun pistooli asetetaan takaisin paikoilleen. Tankkauksen päätyttyä saat maksutositteen mobiililaitteellesi. Varsinainen kuitti tulee näkyviin St1 Business Omat sivut -kuittinäkymään.

Mobiilitankkaus toimii kaikilla St1- ja Shell-asemilla.

St1 Business -sovelluksella voit maksaa tankkaukset St1- ja Shell-asemien automaateilla. Muiden tuotteiden, kuten autopesujen ja autotarvikkeiden ostoon vaaditaan fyysinen maksukortti.

Uusi St1 Yrityskortti aktivoituu käyttöön tilauksesta seuraavana päivänä. Tarvittaessa ota yhteys St1 Asiakaspalveluun p. 0800 131 031 (arkisin 8–18).

Olemassa oleva kortilla voi tankata mobiilisti heti, kun kortti on linkitetty kuljettajalle ja kuljettaja on aktivoinut sovelluksen käyttöön. Uusi St1 Yrityskortti aktivoituu käyttöön tilauksesta seuraavana päivänä.

Korttia ei voi poistaa kuljettajalta sovelluksesta näkyviltä, eikä kortin linkitystä ole mahdollista poistaa. Pääkäyttäjän (Fleet Managerin) tulee kuolettaa kortti varmistaakseen, ettei korttia voi enää käyttää. Sen lisäksi Fleet Managerin tulee ilmoittaa St1 Asiakaspalveluun kuljettajaoikeuden poistamisesta kontaktilta. Kun kuljettajaoikeudet on asiakaspalvelun toimesta poistettu, kuljettaja ei pysty kirjautumaan sovellukseen.

Jos kortti katoaa, kortti pitää sulkea joko St1 Business Omien sivujen kautta tai soittamalla sulkupalveluun p. 0800 131 031 (24 h). Sovelluksessa oleva kortti suljetaan, eikä korttia voi enää käyttää sovelluksessa.

Varmista, että olet sovellukseen kirjautuessasi käyttänyt samaa sähköpostiosoitetta, jonka yrityksenne St1 Business Omien sivujen pääkäyttäjä on linkittänyt St1-yrityskorttisi tietoihin. Voit tarkistaa sähköpostiosoitteen saamastasi tekstiviestistä. Tarvittaessa ole yhteydessä yrityksenne Omat sivut -pääkäyttäjään.

Jos joku toinen on ehtinyt varaamaan mittarin tai on mittarilla tankkaamassa, näkyy se silloin harmaana. Voit valita mittarin, jota ei ole varattu.

Jos käytössä on rajoitettu D-kortti, jolla bensiini ei ole tankkaukseen sallittu tuote, näkyy bensiinin ikoni harmaana. Valittavissa on ne tuotteet, jotka kortille on sallittu.

Sovelluksen kautta on mahdollista soittaa tai lähettää sähköpostia St1 Asiakaspalveluun. Sovelluksesta löytyy myös palautelomake, jonka avulla palautetta voi lähettää. Akuutissa ongelmatilanteessa suosittelemme soittamaan St1 Asiakaspalveluun p. 0800 131 031 (ark. 8–18).