Usein kysyttyä

Usein kysytyt kysymykset

Kysymyksiä ja vastauksia asemaverkoston muutoksista

St1 siirtyy yhden brändin strategiaan, jossa se keskittää koko vähittäismyyntinsä St1-brändin alle. Tämä muutos auttaa St1:tä pysymään kilpailukykyisenä ja tehokkaana markkinoilla.

Shell-asemat muuttuvat St1-asemiksi Pohjoismaissa vuoden 2025 aikana.

Huoltoasemat ovat pääsääntöisesti auki koko prosessin ajan. Jokaisella asemalla on 1–2 tunnin myyntikatko, kun järjestelmiä päivitetään.

Shell-asemat muutetaan St1-asemiksi. Muutoksen yhteydessä polttoaineet vaihtuvat St1-polttoaineisiin. HelmiSimpukka jatkaa myymälä- ja ravintolakonseptina miehitetyillä asemilla. Asemien kauppiaat jatkavat toimintaa myös muutoksen jälkeen.

Palvelevat asemat jatkavat lähtökohtaisesti palvelevina asemina. Shell Express -asemat jatkavat miehittämättöminä St1-asemina.

Kyllä. Ulkomaiset Shell-kortit käyvät koko St1-asemaverkostossa. Myös uudet St1 Business -kortit käyvät Shell-verkostossa Euroopassa.

HelmiSimpukat tarjoilevat myös jatkossa itse tehtyä ruokaa, lounasta sekä pikaruokaa tiellä liikkujille.

Noin 170 Shell-asemaa muuttuu St1-asemiksi vuoden 2025 aikana.

St1 on käyttänyt Shell-tavaramerkkiä lisenssisopimuksella Suomessa vuodesta 2010. Sopimus on nyt päättymässä ja lisenssisopimuksen päättymisen myötä St1 luopuu Shell-tavaramerkistä ja siirtyy yhden brändin strategiaan. Shell-asemat muuttuvat Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa St1-asemiksi.

St1-asemaverkosto kattaa noin 1250 St1- ja Shell -huoltoasemaa Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa.

Uusien St1-polttoaineiden tuoteperheestä löytyy 98-oktaaninen St1 STAR 98 -bensiini, mikä soveltuu kaikkiin bensiinimoottoreihin. St1 STAR 98 on huippulisäaineistettu vastaamaan vaativampiakin käyttötarkoituksia. Suorituskykyinen STAR 98 -bensiini pitää moottorin palotilat sekä polttoainejärjestelmän puhtaana ja puhdistaa niitä.

St1 STAR 98 -bensiini on siis erinomainen valinta heille, jotka haluavat parasta bensiinikäyttöiselle autolleen.

Me emme tule luovuttamaan Shell-asemien materiaaleja ulkopuolisille, vaan tulemme kierrättämään kaiken poistuvan materiaalin asianmukaisesti paikallisten valittujen yhteistyökumppaneittemme kanssa.

St1 Way

St1 Way on St1:n oma kuluttajille suunnattu sovellus, jolla voi maksaa tankkaukset, ostaa autopesut sekä löytää jatkuvasti vaihtuvia etuja HelmiSimpukan herkuista. Sovelluksen tarjoama mobiilitankkaus on kätevä toiminnallisuus, jonka avulla tankkauksen maksun voi hoitaa oman auton lämpimästä ohjaamosta käsin ja autosta tarvitsee nousta ulos vain tankkauksen ajaksi.

St1 Way -sovelluksesta löydät aina parhaat autopesutarjoukset. Sovelluksella voit helposti ostaa autopesuja ja hallinnoida ostettujen autopesujen koodeja. Autopesukoodit tallentuvat sovellukseen, jolloin niiden seuranta ja käyttö on vaivatonta.

St1 Way -sovellus auttaa myös asemien etsinnässä ja sen avulla voi tutustua HelmiSimpukan ruokalistaan jo etukäteen.

Sovelluksen lataaminen ja siihen tutustuminen ei maksa mitään, mutta sovelluksesta löytyy myös maksullisia toimintoja, kuten mobiilitankkaus sekä autopesujen ostaminen.

Sovelluksen maksuttomia toimintoja ovat esimerkiksi asemahaku ja siihen liittyvät erilaiset palveluhaut. Myös HelmiSimpukan ruokalistaan voi tutustua täysin maksutta.

Sinun tarvitsee syöttää vain oma nimesi sekä sähköpostiosoitteesi rekisteröityessäsi.

Ostetut autopesukoodit sekä kuittihistoria ovat sidottuja käyttäjätiliin. Varmista, että kirjaudut sisään samalla sähköpostiosoitteella, jota olet käyttänyt ostaessasi autopesukoodit tai tehnyt aiemmat tankkaukset. Jos kirjaudut sisään käyttäen Jatka Applella tai Jatka Googlella -palveluita, järjestelmä luo lähtökohtaisesti uuden käyttäjätilin, sillä tämä ominaisuus ei ole ollut aiemmin käytössä. Jos Applella tai Googlella kirjautumisessa käytetty sähköpostiosoite on sama, kuin millä olet aiemmin käyttänyt palvelua, pitäisi käyttäjätilin olla sama, jolloin autopesut sekä kuittihistoria ovat nähtävillä. Huomaathan, että Jatka Applella sekä Jatka Googlella -palvelut mahdollistavat joissain tapauksissa maskeeratun sähköpostiosoitteen käyttämisen käyttäjätilin luomisvaiheessa. Jos valitset "piilota sähköpostiosoitteeni" on käyttäjätili luotu maskeeratulle sähköpostiosoitteelle. Jos sinulla on ongelmia sisäänkirjautumisen kanssa, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme osoitteesta asiakaspalvelu@st1.fi tai numerosta 0800 131 031. Puhelu on maksuton.

Maksukortin voi lisätä sovellukseen Profiili-osiossa, kohdan Maksutavat alla.

Voit hallita markkinointilupia sovelluksen Profiili-osiossa, kohdan Tilitiedot alla.

Lähetämme St1 Way -sovelluksen kautta push-viestejä tärkeimmistä eduista. Push-viestien hallinnointi tapahtuu myös Profiili-osiossa, kohdassa Asetukset.

Voimassa olevan tankkausalennuksen voi tarkistaa sovelluksen Profiili-osiosta kohdasta Tilitiedot. Mobiilitankkausalennus on aina vähintään 2snt/litra. Hyväksymällä Push-ilmoitukset saat tiedon ensimmäisenä, kun sovelluksessa on tavallista parempi tankkausalennus.

Mobiilitankkauksen kuitista voi myös tarkistaa tankatessa voimassa olleen tankkausalennuksen. Löydät kuitit sovelluksen Profiili-osiosta kohdasta Kuitit.

Kun lisäät sovellukseen maksukortin ensimmäistä kertaa, pyydetään sinua tunnistautumaan pankin verkkopankkitunnuksilla.

Kun ostat jatkossa mobiilitankkauksia tai autopesuja St1 Way -sovelluksen avulla, sinulta ei pääsääntöisesti kysytä erillistä pankkitunnistautumista jokaisen maksutapahtuman yhteydessä. Tässä on kuitenkin pankkikohtaisia eroavuuksia.

Voit mobiilitankata kaikilla St1- ja Shell-asemilla Suomessa.

Mobiilitankkaajana saat aina mobiilitankkaajan edun. Tällä hetkellä se on vähintään -2snt/litra alennus polttonesteistä. St1 Way -sovelluksessa tulee kuitenkin olemaan säännöllisesti erilaisia kampanjoita, jolloin alennus voi olla suurempikin.

Mobiilitankatessasi voit minimoida ulkona seisoskelun ja käynnistää tankkauksen autosta käsin. Lisäksi saat kaikki kuitit sovellukseen, josta voit esimerkiksi jakaa niitä.

Kyllä, voit itse valita katevaraukseen tehtävän summan suuruuden joka kerta kun tankkaat. Sovellus muistaa edellisen katevarauksen määrän ja ehdottaa sitä automaattisesti seuraavalla kerralla, kun tankkaat. Voit tankata tehdyn katevarauksen määrään asti, kunnes mittari pysähtyy.

Jos olet jo ehtinyt aloittaa tankkaamisen, voit perua sen laittamalla polttoainepistoolin takaisin mittariin, jolloin tankkaus keskeytyy. Sinua veloitetaan tankatun määrän mukaan.

Sovellus antaa aloittaa mobiilitankkauksen vain, kun olet asemalla tai lähellä asemaa. Jos lähistöllä on useampi asema, sinun tulee valita oikea asema valikosta. Tämän jälkeen tulee valita mittari, jolta haluat tankata. Mittarin numero on ilmoitettu mittarin kyljessä olevassa numerossa. Tankkaus tulee aloittaa vasta silloin, kun olet itse mittarilla ja valmis aloittamaan tankkauksen. Tankkaus päättyy kun laitat polttoainepistoolin takaisin mittariin. Näin kukaan ei voi tankata sinun laskuusi.

Autopesukoodit käyvät kaikilla Perfect-autopesu asemilla Suomessa, St1- ja Shell -asemilla.

Kaikki autopesukoodit, myös sovelluksesta ostetut, ovat voimassa 5 kk ostopäivästä.

Voit tarkastella käytettävissä olevia pesukoodeja sekä käytettyjä pesukoodeja sovelluksen Autopesu-osiosta.

Saat mobiilitankkaajana aina vähintään 2 snt/l alennusta polttoaineista sekä vaihtuvia HelmiSimpukka-etuja. Hyväksymällä Push-ilmoitukset, saat ensimmäisenä tiedon uusista eduista, joita ovat esimerkiksi tankkausalennus-, autopesu- ja HelmiSimpukka -edut.

Mobiilitankkauksen alennus on aina automaattinen.

HelmiSimpukan mobiiliedut toimivat viivakoodeilla. Saat mobiiliedut näyttämällä viivakoodia kassalla.

Autopesun edut ovat joko suoraan sovelluksesta ostettavia tai toimivat alennuskoodilla, riippuen kampanjasta.

Sähköpostiosoite tulee vahvistaa rekisteröitymisen yhteydessä. Lähetämme sinulle vahvistusviestin, josta pääset tekemään vahvistuksen. Avaa linkki puhelimellasi, eli samalla laitteella, jolle asensit St1 Way -sovelluksen. Linkin avaaminen toisella laitteella ei varmista sähköpostiosoitetta ja rekisteröityminen epäonnistuu. Jos et saanut sähköpostia, voit aloittaa rekisteröitymisen uudelleen. Jos et löydä sähköpostia, suosittelemme tarkistamaan sekä roskapostikansion että mahdolliset tarjoukset-/mainokset kansiot. Jos sinulla on ongelmia kirjautumisen tai rekisteröitymisen kanssa, voit myös olla yhteydessä asiakaspalveluumme numerosta 0800 131 031. Puhelu on maksuton.

Tarvitset toimivan internet-yhteyden lisätäksesi maksukortin sovellukseen. Tarkista maksukortin tiedot, kuten kortin numero, voimassaoloaika sekä CVC-koodi. Tarkista myös, että kortilla ei ole estetty verkko-ostamista verkkopankistasi. Jos maksukortin lisääminen ei kuitenkaan onnistu, voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme numerosta 0800 131 031. Puhelu on maksuton.

Ongelmatilanteissa voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme numerosta 0800 131 031. Puhelu on maksuton.

Sovellus käyttää oletusarvoisesti puhelimesi järjestelmän kieltä, mutta voit myös vaihtaa kielen sovelluskohtaisesti. Paina sovelluksen alkunäkymästä kohtaa Profiili ja sen jälkeen kohtaa Asetukset. Valittavat kielivaihtoehdot ovat Suomi, Ruotsi ja Englanti.

St1 ID

St1 ID on nelinumeroinen tunnusluku, jonka asiakas on luonut digitaalisten palveluidemme käyttöä varten. Tunnusluku liittyy asiakkaan vahvaan tunnistautumiseen ja sen luonti on tyypillisesti tapahtunut St1 Way -sovelluksen käyttöönoton yhteydessä.

Olemme lopettaneet St1 Mastercard -kortin 31.10.2023 ja sen myötä emme enää käsittele asiakkaidemme henkilötunnuksia. Tämän vuoksi olemme lopettaneet St1 ID:n käytön.

St1 Way -mobiilisovelluksen versio "St1 Way 3.11.0” tulee olemaan ensimmäinen ilman St1 ID:tä.

Keräämme sinusta vain niitä henkilötietoja, joiden käyttöön ja analysointiin meillä on joko lakisääteinen velvoite tai joita tarvitsemme tuottaaksemme sinulle personoituja palveluja. Lisätietoja henkilötietojen keräämisestä ja käytöstä voit lukea tietosuoja-sivulta.

Sähkölataus

Rakennamme ns. suurteholatauspisteitä, joissa lataus on nopeampaa kuin ns. peruslataus- ja teholatauspisteissä. Latausaseman kokonaisteho on verkostossamme tässä vaiheessa aina vähintään 600 kW ja suurimmilla asemilla 1200 kW. Aseman kokonaisteho jaetaan dynaamisesti samanaikaisesti lataamassa olevien autojen kesken.

Latureita asennetaan tyypillisesti joko 6 tai 12 per asema. Laturikohtainen maksimiteho on 400 kW. Latauspisteissämme auto saa siis käytännössä niin paljon tehoa kuin se pystyy vastaanottamaan mahdollistaen näin erittäin nopean latauksen.

Lataus onnistuu täyssähköautoille sekä uusille, valikoiduille plug-in-hybridi-autoille, joissa on CCS2-tyyppinen liitin.

Useimmille latausasemilla voi ajaa latauspisteeseen peräkärryn kanssa. Tällä hetkellä (28.6.) avoinna olevista latausasemista lataus peräkärryn kanssa onnistuu seuraavien asemien latauspisteillä: Shell Helsinki Tullinpuomi, Shell Helsinki Itäkeskus, Shell Raasepori Karjaa, Shell Turku Oriketo, Shell Jämsä, Shell Hämeenlinna Iittala, Shell Pihtipudas, Shell Kempele Zeppelin, St1 Mäntsälä P

Dynaaminen tehonjako tarkoittaa sitä, että käytössä olevien latauspisteiden määrän mukaisesti latausaseman kokonaistehoa jaetaan latauspisteiden kesken jatkuvasti siten, että aseman kokonaiskapasiteetti saadaan optimaalisesti hyödynnettyä. Näin voidaan tarjota mahdollisimman tehokas lataus usealle autolle samanaikaisesti. Jos yksittäinen lataava auto ei pysty ottamaan vastaan kaikkea tarjolla olevaa tehoa, tarjotaan säästyvää lataustehoa muille autoille.

Laitteiston valmistaja on suomalainen Kempower Oyj.

Suurteholatauspisteillämme maksaminen onnistuu kätevästi Visa- ja Mastercard-korttien lähimaksulla tai matkapuhelimella Apple Pay:lla tai Google Pay:llä.

Lähimaksaminen on alle 50 euron ostosten käsittelyyn tarkoitettu maksukortin ominaisuus. Jos kortissasi on lähimaksuominaisuus, korttiisi on merkitty lähimaksamisen kaarisymboli. Lähimaksua käyttäessäsi sinun ei tarvitse normaalisti käyttää kortin tunnuslukua.

Maksupääte yrittää tehdä katevarauksen automaattisesti tilillesi summalle 30 € ja jos tilillä ei ole katetta tätä summaa, korttia ei hyväksytä.

Joskus maksupääte saattaa kysyä PIN-koodia, näin varmistetaan, että kortti on oikean omistajan hallussa. Maksupäätteen näyttö muuttui tällöin PIN-näppäimistöksi.

Ensimmäisessä vaiheessa eli käyttöönottovaiheessa maksaminen ei vielä onnistu St1- ja Shell-yrityskorteilla, mutta työskentelemme aktiivisesti maksamisen mahdollistamiseksi myös yrityskortilla.

Ensimmäisessä vaiheessa eli käyttöönottovaiheessa maksaminen ei vielä onnistu St1 Way- tai St1 Business -sovelluksilla, mutta St1-sovelluksilla maksaminen pyritään saamaan mahdolliseksi myöhemmin.

Suurteholatauspisteillämme maksaminen onnistuu kätevästi Visa- ja Mastercard-korttien lähimaksulla tai matkapuhelimella Apple Pay:lla tai Google Pay:llä. Lataaminen ei onnistu Shellin tai muidenkaan palveluntarjoajien lataustunnisteilla/RFID-tägeillä.

Lue asemalla laturin maksupäätteestä QR-koodi tai mene osoitteeseen www.st1.fi/latauskuitti Syötä sen jälkeen avautuvalle nettisivuille maksukortin 4-viimeistä numeroa ja latauksen päivämäärä. Tallenna kuitti ja jaa se tarvittaessa sähköpostiisi.

Huom! Maksaessasi Apple Pay:lla tai Google Pay:lla katso korttinumero Pay:sta, se on eri kuin Pay:hin liitetyn fyysisen kortin numero. Sivustolla pyydetään syöttämään laskutuspäivä, syötä siihen latauspäivä.

Latauspisteet ovat ns. suurteholatauspisteitä, joissa lataus onnistuu täyssähköautoille sekä uusille, valikoiduille plug-in-hybridi-autoille, joissa on CCS2-tyyppinen liitin. Asemillamme ei ole Type2 – tai CHAdeMO-liittimiä.

Aloita lataaminen kytkemällä latauskaapeli autoon. Lataus alkaa maksamalla lataus - kosketa lähimaksullisella maksukortilla lukijaa tai matkapuhelimen Apple Pay:lla/Google Pay:lla. Katevaraus tapahtuu automaattisesti 50 euron summalle.

Lopeta lataus koskettamalla maksukortilla lukijaa tai matkapuhelimella Apple Pay:lla/Google Pay:lla. Voit lopettaa latauksen myös auton näytöstä tai automerkin omasta apista.

1. Tarkista, että latauskaapeli on kunnolla kiinni autossa. 2. Varmista, ettei auton liittimessä ole likaa tai muuta roskaa, joka estää kunnollisen latauskaapelin kiinnityksen 3. Jotkin sähköautot antavat käyttäjälleen mahdollisuuden asettaa ajankohdat, jolloin lataus onnistuu. Tämä voi estää latauksen. Poista tämä rajoitus latauksen mahdollistamiseksi. 4. Siirry tarvittaessa viereiselle vapaana olevalle latauspisteelle.

Lataustehon vaihtelu on normaalia ja siihen vaikuttaa erityisesti kolme tekijää:

  • Auton kyky ottaa vastaan lataustehoa. Suurin mahdollinen latausteho vaihtelee autokohtaisesti ja esimerkiksi tyhjempi akku latautuu nopeammin kuin täydempi.

  • Auton akuston lämpötila. Useimmiten kylmällä kelillä autojen akustot ovat viileitä, mikä pienentää lataustehoa.

  • Laturin/latauspisteen kyky antaa lataustehoa. Latausasemillamme käytetään niin sanottua dynaamista tehonjakoa, jolloin yksittäisen laturin teho voi vaihdella. Käytännössä latauspisteissämme auton kyky ottaa vastaa lataustehoa on rajoittava tekijä, ei latauspisteen antama latausteho.

  1. Varmista, että lataus on lopetettu. Lopeta lataus koskettamalla maksukortilla lukijaa tai matkapuhelimella Apple Pay:lla/Google Pay:lla. Voit lopettaa latauksen myös auton näytöstä tai automerkin omasta apista.

  2. Joissain automalleissa auton ovien lukitus on ensin avattava latausjohdon irrottamiseksi.

  3. Tarkista oman autosi ohjekirjasta, miten latausjohdon lukituksen saa pistokkeesta purettua auton omalla ”unlock”-toiminnolla.

  4. Jos nämä toimenpiteet eivät auta, soita St1 asiakaspalveluun 0800-131031 ja kerro latauspisteestä löytyvä latauspisteen numero. Käytännössä auto lukittuu kaapeliin, ei siis kaapeli autoon. Vapautus siis tapahtuu aina auton päästä.

Kilowattitunti (kWh) on tuttu sähkölaskusta. Se on toimitetun/käytetyn energian määrä. Kilowatti (kW) taas tarkoittaa tehoa. Mitä suurempaa tehoa voidaan käyttää, sitä nopeammin auto latautuu.

Esimerkki: Jos latauspisteen teho on vaikkapa 150 kW, optimiolosuhteissa se lataa akkuun 150 kWh energiaa tunnin aikana tai vastaavasti 75 kWh energiaa puolessa tunnissa.

Kylmän akun latausteho on pienempi kuin lämpimän. Ionit liikkuvat kylmässä akkupaketissa hitaammin kuin lämpimässä. Latauspisteeseen lämpötilalla ei ole vaikutusta. Kylmällä säällä latausta voi nopeuttaa lataamalla autoa akun ollessa mahdollisimman tyhjä ja lämmin. Lataaminen kannattaakin ajoittaa ajon loppuvaiheeseen ja auto ladata heti saavuttaessa latausasemalla, eikä vasta esimerkiksi tauon päätteeksi.

Osaan St1:n suurteholatauspisteiden laitteistoa on saatu Euroopan unionilta osarahoitusta ja siksi valikoiduilla asemilla on näkyvillä EU Co-Funding -merkintä. Lisäksi tukea on saatu joihinkin kohteisiin Energiavirastolta.

Löydät asemakohtaiset lataushinnat täältä. Näet hinnan myös, kun painat €-painiketta laturin näytössä. Hinnoittelu perustuu ladatun energian määrään, eikä aloitusmaksua tai erillisiä lataus- tai pysäköintiaikaan perustuvia maksuja ole.

Asemat ja polttonesteet

Uudet automaattimme ottavat 150 € katevarauksen (lähimaksussa 50 €), jos ennen kortin syöttämistä ei valita maksimisummaa.

Voit valita haluamasi summan tankkaukselle ruudun vasemmasta yläreunasta kohdasta ”Valitse summa” ja tämä tulee tehdä heti ensimmäisenä ennen kortin syöttämistä tai lähimaksua.

Sähköauton latauksessa katevarauksen määrä on aina 30 €.

Katevaraukset vapautuvat normaalisti 1–3 arkipäivän kuluttua. Jos katevaraus ei vapaudu, suosittelemme olemaan yhteydessä asiakaspalveluumme, joko soittamalla 0800 131 031 tai laittamalla sähköpostia asiakaspalvelu@st1.fi.

Voit tilata puuttuvan kuitin suoraan kuittipyyntölomakkeella.

Voit myös olla suoraan yhteydessä asiakaspalveluumme joko puhelimitse 0800 131 031 tai sähköpostitse asiakaspalvelu@st1.fi.

Voit tarkistaa lähimmän asemasi kätevästi asemahausta.

Tällä hetkellä Suomessa on lähes 400 St1- ja Shell-asemaa.

Ota ystävällisesti yhteyttä asiakaspalveluumme puhelimitse 0800 131 031 tai sähköpostitse asiakaspalvelu@st1.fi.

Polttonesteiden hinnat vaihtelevat paikallisen kilpailutilanteen mukaan ja siksi asemillamme saattaa olla eri hinnat.

Saatamme muuttaa aseman hintoja useamman kerran päivässä pitääksemme hintamme aina mahdollisimman kilpailukykyisinä ja edullisina.

Tolppahinnat ovat hintoja, jotka esitetään aseman ulkopuolella. Listahinnat puolestaan ovat raskaalle kalustolle tarkoitettua D-korttia käyttävien asiakkaiden hintoja.

Käteisalennuskortti

Käteisalennuskortti käy kaikilla St1-asemilla ja palvelevilla Shell-asemilla. Käteisalennuskortti ei kuitenkaan käy Shell express -asemilla.

Alennus voi vaihdella viikoittain ja asemittain. Asiakaslupauksemme mukaisesti saat aina kuitenkin alennusta vähintään 0,5 senttiä litralta.

Käteisalennuskortti ei käy Shell Express -asemilla. Ulkomaalaisilla luottokorteilla maksaessa ei saa käteisalennusta. Tällaisia kortteja ovat esimerkiksi Norwegian-luottokortti ja American Express -maksukortti.

Joskus kortin magneettijuova voi olla myös vioittunut. Asiakaspalvelumme auttaa mielellään syyn löytymisessä ja tarvittaessa uuden kortin tilaamisessa, voit olla yhteydessä puhelimitse 0800 131 031 tai sähköpostitse asiakaspalvelu@st1.fi.

Polttonesteiden lisäksi saat Käteisalennuskortillasi vaihtelevasti etuja muun muassa palvelevien asemien HelmiSimpukka -ravintoloista, kahvilapalveluista sekä Perfect-autopesuista.

Käteisalennuskorttisi magneettiraita on mahdollisesti kulunut. Ota tällöin ystävällisesti yhteyttä asiakaspalveluumme saadaksesi uuden kortin puhelimitse 0800 131 031 tai sähköpostitse asiakaspalvelu@st1.fi.

Voit tilata Käteisalennuskortin kätevästi verkkolomakkeella tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme. Kortin voi myös hakea lähimmältä palvelevalta St1- tai Shell-asemalta, jolloin saat sen heti käyttöösi.

Käteisalennuskortti on täysin kuluton kortti.

Käteisalennuskortilla saat alennusta polttonesteistä ja vaihtelevasti etuja myös palvelevien asemien HelmiSimpukka-ravintoloista ja kahvilapalveluista sekä Perfect-autopesuista. Lisäksi rekisteröimällä korttisi ja hyväksymällä markkinointiluvat, saat tietoa ajankohtaisista eduista ja tapahtumista sähköpostitse ja/tai tekstiviestillä.

Kyllä voit. Käteisalennuskortin voit rekisteröidä nettisivuillamme.

Jos etukorttisi on kadonnut, vioittunut tai haluat esimerkiksi rinnakkaiskortin, voit tilata uuden käteisalennuskortin St1 Omilta sivuilta. Kirjaudu sisään St1-verkkosivuille ja pääset hallinnoimaan asiakastietojasi ja tilaamaan uuden kortin. Aiemmin tilatut kortit jäävät toimimaan. Kortin sulkuilmoituksen voit lähettää sähköpostilla osoitteeseen kortit@st1.fi tai palvelulomakkeella.

Kyllä. Voit tilata uuden etukortin St1 Omilta sivuilta. Kirjaudu sisään St1-verkkosivuille ja pääset hallinnoimaan asiakastietojasi ja tilaamaan uuden kortin. Aiemmin tilatut kortit jäävät toimimaan.

Lämmitysöljy

Valitse tarpeisiisi sopivin tuote uudistuneesta polttoöljyjen tuoteperheestämme: St1 Inferno, St1 Roihu ja St1 Polttoöljy.

St1 Inferno tarjoaa nimensä veroista suorituskykyä huippulaatua arvostaville öljylämmittäjille. St1 Roihu on laatutietoisen öljylämmittäjän valinta. St1 Polttoöljy on toimiva valinta niin lämmitykseen kuin työkonekäyttöön.

Jos talosi lämmitysjärjestelmä on ikänsä puolesta hyvässä toimintakunnossa, voit ylläpitää järjestelmän tehokkuutta säännöllisellä huollolla: 1) Öljypoltin on hyvä huollattaa vähintään kahden vuoden välein. 2) Nuohoojan käydessä pyydä häntä puhdistamaan myös öljykattila. Vuositasolla öljylämmitysjärjestelmän huolto maksaa vain muutaman kympin. Paras keino säästää lämmityskuluissa on tehdä talosta hyvin lämpöäpitävä. Lämmönpitävyyden parantaminen alkaa siitä, että asiantuntija tekee kuntotarkastuksen, jossa käydään läpi ikkunat, ulko-ovet, seinät, ylä- ja alapohjan eristys, sokkeli, salaojat, savupiippu sekä kattovesien kulkemissuunnat. Tämän jälkeen korjataan mahdolliset esiintulleet ongelmat.

Viime vuosina kattiloiden tuotekehitys on mennyt merkittävästi eteenpäin. Polttimet ovat tehokkaampia ja mahdollistavat öljyn määrän vähentämisen. Yli 25 vuotta vanha kattila kannattaa uusia. Näin saa käyttöönsä edistynyttä tekniikkaa, joka kestää vuosikymmeniä. Vanha kattila ei mene kaatopaikalle, vaan materiaali jatkaa elämäänsä uusioteräksenä.

Öljyn rinnalle sopivat aurinkolämmitys tai ilma-vesilämpöpumppu. Rinnakkaislämmityksen idea on, että öljylämmityksellä hoidetaan lämmitystä silloin, kun tarvitaan suurta lämmitystehoa, ja leutoina aikoina toimitaan mahdollisimman pitkälle uusiutuvilla energioilla. Aurinkolämmitys on öljylämmityksen rinnalle usein paras vaihtoehto jo siitäkin syystä, että se ei itse kuluta juurikaan energiaa. Ilma-vesilämpöpumpputeknologia toimii leudoissa lämpötiloissa (yli -10 astetta).

Suomessa on arviolta noin 190 000 öljylämmitteistä pientaloa.

Öljylämmitys on ympäristövaikutuksiltaan hyvin kilpailukykyinen lämmitysmuoto. Sen typen oksidi-, rikkidioksidi- ja hiukkaspäästöt ovat moneen muuhun lämmitysenergiamuotoon verrattuna vähäiset. Hiilidioksidipäästöt putoavat reilusti rinnakkaislämmityksen käyttö yleistyessä ja biopolttoöljyn määrän kasvaessa. Öljylämmittäjä pystyy siis hyvin tekemään oman osansa ilmastotalkoissa.

Mitä korkeampi kerroin lämmitysmuodolla on, sen enemmän rakentajan on satsattava muuhun energiatehokkuuteen. Korkein kerroin (1,7) on sähkölämmityksellä, jonka asema normaalikokoisten omakotitalojen lämmitysmuotona hankaloitui uusien määräyksien myötä. Kerroin kuvaa sitä, että rakennusten sähkölämmitystä halutaan vähentää. Öljylämmityksen ja muiden fossiilisten polttoaineiden kerroin on 1,0, kaukolämmön 0,7 ja uusiutuvien polttoaineiden 0,5.

Ei kovinkaan paljon. Loppujen lopuksi öljylämmittäjän osalta kysymys on vain rinnakkaislämmönlähteen valinnasta. Rakennettaessa öljylämmitystalo päästään haluttuihin E-lukuihin energiatehokkaalla rakentamisella ja valitsemalla öljylämmityksen rinnalle toinen lämmönlähde, jolloin puhutaan niin sanotusta hybridilämmityksestä.

Tietoturva

Tietosuojalainsäädännön mukaan jokaisella on oikeus saada rekisterinpitäjältä vahvistus siitä, että häntä koskevia henkilötietoja käsitellään/ ei käsitellä. Lisäksi jokaisella on oikeus saada pääsy itseään koskeviin henkilötietoihin.

Mikäli haluat tehdä henkilötietojasi koskevan tarkastuspyynnön, pyydämme sinua tulostamaan henkilötietojen tarkistuspyyntölomakkeen ja palauttamaan sen henkilökohtaisesti St1:n konttoriin osoitteeseen Firdonkatu 2, Helsinki. Valmistauduthan todistamaan henkilöllisyytesi toimittaessasi henkilötietojen tarkistuspyyntölomakkeen.

Mikäli sinulla herää kysymyksiä, olethan yhteydessä sähköpostilla dataprivacy@st1.fi

Tutustu myös tietosuojaselosteeseemme.

Tietosuojaselosteeseen voit tutustua nettisivuillamme.

Kyllä. Kysely on St1:n lähettämä ja siinä oleva linkki ohjaa sinut suositteluhalukkuutta mittaavaan lyhyeen kyselyyn. Lähetämme sen asiakaspalveluyhteydenoton jälkeen.

Kyllä. Tekstiviesti on St1:n lähettämä ja viestissä oleva linkki vie sinut lyhyeen kyselyyn. Lähetämme sen asiakaspalveluyhteydenoton jälkeen. Pääset kyselyyn myös tästä.

Etsitkö yritysasiakkaiden esittämiä kysymyksiä?

Ota yhteyttä

St1 Asiakaspalvelumme auttaa mielellään, mikäli etsit tietoa tai tarvitset apua. Asiakaspalvelu palvelee puhelimitse 0800 131 031 ma-pe klo 8-18. Korttien sulkupalvelu 24h. Sähköposti asiakaspalvelu@st1.fi

Asiaskaspalvelun työntekijä